Voir le sujet précédentAller en basVoir le sujet suivant
kensington
kensington
Esprit éclairé

The 'Michaela method' revisited (article en anglais) Empty The 'Michaela method' revisited (article en anglais)

par kensington Jeu 5 Sep 2019 - 19:32
ycombe nous a fait découvrir Michaela Community School sur un autre fil. L'école vient d'obtenir d'excellents résultats à l'examen de GCSE et notamment en LV (French) avec une méthode très particulière qui ferait froncer les yeux de beaucoup de monde en France...

Témoignage de Steven Smith sur son blog: The 'Michaela method' revisited
Zagara
Zagara
Guide spirituel

The 'Michaela method' revisited (article en anglais) Empty Re: The 'Michaela method' revisited (article en anglais)

par Zagara Jeu 5 Sep 2019 - 19:39
Pourrait-on avoir un résumé de ce qu'est cette méthode ?
Ponocrates
Ponocrates
Expert spécialisé

The 'Michaela method' revisited (article en anglais) Empty Re: The 'Michaela method' revisited (article en anglais)

par Ponocrates Jeu 5 Sep 2019 - 19:53
Focus strongly on reading from the start (in line with the whole school policy).
   Teach from the front; make little or no use of pair or group work.
   Do lots of fast-paced choral and individual ‘call and response’ activity (e.g.giving a phrase in English and getting the answer back in TL).
   Don’t use pictures, since focusing on words improves literacy and leaves no room for doubt.
   Use plenty of TL, but don’t be dogmatic about it. Students will often ask complex formulaic TL questions in class which they have practised repeatedly.
   Use plenty of translation, especially from English into the TL.
   Place a strong focus on phonics teaching, making links between sounds and spelling very explicit. They spend a lot of time working on letter combinations and how they relate to sounds: “yeux”, “deux”, “feu”; “boit”, “noir”, “oiseau”, and so on.
   Don’t worry too much about grading the difficulty of language; expose students to complex language from the start, e.g. beginners will quickly learn examples of the subjunctive in set phrases and be urged to use them.
   Get students to read aloud a lot; correct them very clearly.
   Read aloud a lot to the class and be the sole source of listening input, at least in the first two years.
   Insist on accuracy at all times.
   Avoid text books and published materials; write amusing texts.
   Include plenty of writing but especially later in the lesson.
   Do no creative writing in the early stages (since students can go wrong too easily).
   Use lots of memory tricks to help students retain language.
   Explain French usage by giving literal translations in odd English: “I have a question important”.
   Make very little use of technology since it’s likely to waste time and be less productive. Avoid PowerPoint.
   Emphasise the simplicity of the language at all times; do this by giving clear rules and using English where needed; leave no room for guesswork or uncertainty.
   Make frequent use of parallel texts so students know at every point what the TL means.
   Do lots of ‘low-stakes’ tests, e.g. vocab recall.
   No games; a key point for Michaela teachers is the notion of ‘return on investment’ or ‘opportunity cost’ – which activity will produce the most learning? Games are rejected as a point of principle.
   Use a mix of hands-up and no hands-up ("cold calling").
   Make lessons fun through the pleasure of learning together, not by doing ‘fun activities’; develop strong relationships.

_________________
"If you think education is too expensive, try ignorance ! "
"As-tu donc oublié que ton libérateur,
C'est le livre ? "
kensington
kensington
Esprit éclairé

The 'Michaela method' revisited (article en anglais) Empty Re: The 'Michaela method' revisited (article en anglais)

par kensington Jeu 5 Sep 2019 - 20:18
J'ai du mal à me faire une idée globale de la méthode ou d'une leçon type. D'après ce que j'ai trouvé sur le net, la base de la leçon est un texte inventé par l'équipe. Le texte est distribué sous forme d'une grille de phrases avec la traduction (plus ou moins mot à mot). Le texte est écrit pour injecter les structures au programme présentées sous formes de bloc lexicalisés.
A partir de ce canvas, les activités de classe sont menées par le prof en frontal: lecture, répétition, beaucoup de traduction orale pour manipuler les structures. Après passage à de l'écrit. Il y a sans doute d'autres activités mais je n'ai encore rien trouvé de plus sur le net.

J'allais ajouter la liste rédigée par S. Smith mais Ponocrates l'a déjà fait. The 'Michaela method' revisited (article en anglais) 2252222100
Elyas
Elyas
Esprit sacré

The 'Michaela method' revisited (article en anglais) Empty Re: The 'Michaela method' revisited (article en anglais)

par Elyas Jeu 5 Sep 2019 - 20:20
C'est très proche de la Direct Instruction d'Engelmann.

A noter que l'équipe est recrutée sur profil et suit la ligne.
Voir le sujet précédentRevenir en hautVoir le sujet suivant
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum